Eberspächer Airtronic sarja on edennyt viime vuosina uusimpaan 2 ja 3 versioon. Eberspächer uusi lämmitinsarjaansa viimeksi 2000 luvun taitteessa ja jo liki kahdenkymmenen vuoden ikään yltänyt airtronic sarja sai väistyä uuden sarjan tieltä.
Eberspächer Airtornic 1 sarja.
Eberspächer Airtronic
sarja tuli markkinoille vuosituhannen vaihteessa ja oli tuolloin edistyksellinen. Siinä oli elektroninen kierrosnopeuden valvonta ja säätö, mitä aikaisemmissa versioissa ei ollut ja palotapahtumaa valvottiin tarkasti muutamilla portailla. Portaittaisella säädöllä saavutettiin tarkka palotapahtuman valvonta, ja kummikin tasainen lämpötilansäätö ja erityisesti erittäin pieni minimiteho. Lämmittimen laadusta ja edistyksellisyydestä merkkinä on se, että lämmitinsarjaa valmistettiin 20 vuotta liki muuttumattomana. Tämä oli hunajaa erityisesti niille, jotka saivat vaihtaa vanhan lämmittimen tilalle suoraan uuden lämmittimen ilman kummempia kommervenkkejä.
Mallisarja koostui 2Kw, 4Kw, 4kW plus ja 5kw mallista. Näistä viiden kilowatin versio oli lähinnä ohjauslaitteeltaan uusittu D5l joka oli alunperin esitelty jo -80 lvun puolella. Tätä laitetta valmistettiin liki 30 vuotta pienin muutoksin.
Vanhan Airtronic sarjan etuja
- Laitteilla oli suuri säätöalue. Pienet lämmittimet lähti 700W tehosta ja suuremmat 900W tehosta. Maksimiteho Airtronic 2:lla oli 2.2Kw ja Airtronic 4:llä 4Kw, ja Airtronic 5:llä 5.5Kw. Samoihin aikoihin tehty webasto jäi teholuokassa aina hieman alemmaksi, kuin Eberit
- Sama jalkakuvio edellisen sukupolven lämmittimien sekä Webaston vastaavien kanssa. Vaihtokelpoisuus oli helppoa
- Erittäin puhdas palaminen. Lämmitin toimi erittäin pitkiä käyttötuntimääriä ilman mainittavaa polttimen huoltoa, kunhan se vaan saa puhdasta polttoainetta ja saa käydä pitkään.
- Suhteellisen edulliset perushuolto-osat, jolloin polttimen puhdistus ja huolto ei maksa maltaita.
Vanhan airtronic sarjan miinuksia.
- Lämmityksen portaat. Lämmitin käy muutamalla eri portaalla ja joissain käyttöolosuhteissa käyttäjät kokevat tämän häiritseväksi, vaikka itse lämpötilan säätö olisikin tasainen.
- Päämoottorin kestoaika ja hinta. Pääpuhaltimen moottori kestää näissä noin 3-4000 tuntia, jonka jälkeen se on morjens. Pääpuhallinmoottori maksaa kolmasosan koko uuden lämmittimen hinnasta, ja vaihdettuna ja huollettuna se on jo puolet uuden lämmittimen hinnasta. Runsaalla käytöllä lämmittimen käyttöikä jää muutamaan vuoteen, joskin on niitäkin, joilla lämmitin on kestänyt 10-15 vuotta. Erityisesti D4R mallin puhallin on aika lujilla ja kuluu loppuun hieman nopeammin.
- Terävästi iskevä polttoainepumppu on suhteellisen äänekäs
- Paloääni on suhteellisen repivä, eritoten jos äänenvaimennin ei ole kunnollinen.
Eberspächer Airtronic 2 ja 3 sarjan lämmittimet
Uudet 2 ja 3 sarjan lämmittimet on parantaneet monilta osin vanhan lämmittimen ominaisuuksia. Puututaan nyt heti tässä siihen miksi puhutaan 2 ja 3 sarjan lämmittimistä. Eberi esitteli ensin Airtronic 2 version ja heti perään Airtronic 3 version. Laite on täsmälleen sama, mutta Airtronc 3 versiossa on ohjainlaite Eberin itse valmistama. Koska komponenttipula ja muut mahdolliset vaivat, he eivät voineetkaan ohjaimia tehdä itse ja tuotanto jatkuu toistaiseksi 2 sarjan versiona. Lisänä markkinoille tuli 3 sarjan lanseerauksen yhteydessä myös 6 ja 8 kw versiot, joista 8kw versiota ei ole tänä päivänä vielä nähty livenä. Tuoteperheesssä on neljä malliversiota 12 versiossa. Samalla esiteltiin uusi Easystart Pro ohjainlaite.
Lainaus alkuperäisestä lehdistötiedotteesta
Kaikissa tuoteversioissa on testattu harjaton moottori, joka pidentää käyttöikää, sekä portaaton lämmöntuoton säätö ja optimoitu annostelupumppu hiljaiseen toimintaan – etu matkailuautossa matkustettaessa tai kuorma-auton taukoaikoina. Polttokammio, joka on suunniteltu täysin uudelleen kaikissa versioissa, tarjoaa enemmän joustavuutta lämmittimen asennuksessa ajoneuvoon. Uusi lämmönvaihdin varmistaa paremmat virtaussuhteet itse lämmittimessä ja siten paremman hyötysuhteen. Lämpötila-anturin muutettu sijoitus on parantanut lämpötilan säätöä entisestään. Anturiohjatut sekvenssit tekevät käynnistysvaiheesta entistä tehokkaamman. Airtronic 3 -versioissa on elektroniset liitännät CAN (12/24V), LIN (12V) ja S+ (12/24V). Lisäintegroitu automaattinen korkeudensäätö tekee Airtronic 3:sta ihanteellisen vuoristomatkoille: Integroitu barometrinen paineanturi optimoi kulutustasot ja mahdollistaa automaattisen säädön jopa 5500 metrin korkeudessa versiosta riippuen. Myös uusi ulkoasu erottaa uuden ilmanlämmittimen edeltäjistään.
Neljä malliversiota 12 versiossa
Kolmas Airtronic-sukupolvi sisältää neljä malliversiota yhteensä 12 versiossa: Airtronic S3 (2 kW), Airtronic M3 (4 kW), Airtronic L3 (6 kW) ja Airtronic XL3 (8). kW). Tuoteperhe täyttää siis kaikki vaatimukset ajoneuvon koosta tai ulkolämpötilan kylmyydestä riippumatta. Airtronic S3 ja Airtronic M3 ovat saatavilla diesel- tai bensiiniversiona. Airtronic M3 Recreational sopii erityisen hyvin sovelluksiin, joissa on pidempiä ilmakanavia lisääntyneen ilmavirran ansiosta. (D4R sopii 75mm putkistoon, hyvä esim vanhoissa veneissä joissa oli D3L version lämmitin)
Sopiva ohjauspaneli jokaiseen käyttötarkoitukseen
Vaatimuksista riippuen Airtronic 3 -tuoteperheen lämmittimiä ohjataan sopivalla EasyStart Pro ohjainlaitteella : Esilämmitintä voidaan ohjata helposti ja mukavasti kiinteästi asennetun käyttlaitteen kautta avulla. Haluttu käynnistysaika ja lämmityksen kesto voidaan asettaa etukäteen ajastimella. Näyttö ja LED-värirengas ohjausnupin ympärillä osoittavat nykyisen toiminnon tilan.
Euroopassa on saatavilla myös digitaalinen ohjaus EasyStart Webin kautta: Digitaalisella laitteella – esimerkiksi älypuhelimella, Amazonin Alexalla tai millä tahansa muulla Internet-yhteensopivalla laitteella – esilämmitintä voidaan käyttää kantamasta riippumatta. Lämmitin voidaan myös integroida olemassa oleviin ajoneuvojärjestelmiin eri liitäntöjen kautta."
Paluu artikkeliin
Saatiinko parempaa?
Kyllä saatiin. Uusi lämmitinversio on todellakin hiljaisempi, siinä on hiiliharjaton moottori ja se toimii tasaisesti ilman erillisiä tehonsäätömoodeja. Pumppukin nakuttaa edelleen, mutta vähemmän kuin aikaisemmin. Laite on jo edellisen lämmittimen parannettu versio kaikilta osin.
Yhtenä haittana näen kumminkin sen, että lämmittimet ei ole millään tavalla, muulla, kuin mekaanisesti yhteensopivia vanhan lämmittimen kanssa. Vanhaa Airtronic 1 versiota tehtiin todella pitkään ja lämmittimiä on valtava määrä, on vanhojen päivittäminen uuteen tuskallista, kun vanhat johtosarjan liittimet eivät sovi uuden kanssa millään tavalla vaan joka kerta on johtosarja teurastettava ja liiteltävä johtimet uudelleen tai vedettävä johtosarja uusiksi.
Tekniselle asentajalle työ ei ole ihmeellinen, mutta Tee se itse mieheltä työ voi jäädä helposti tekemättä tai lopputulos ei ole toivotunlainen. Eihän niitä johtoja monta ole, mutta pieni ärsyttävä lisätyö joka tapauksessa. Lisänä tietenkin se, että laitteen diagnosointi tapahtuu uudella EasyScan testerillä, jota ei vieläkään jokaisesta huoltoliikkeestä löydy. Laite maksaa kultaa ja mirhamia ja sitä tarvitaan ainoastaan uuden sarjan laitteiden kanssa, joten harva sen on vielä hankkinut.
Lastentaudit
Eberspcäher 2 sarjan lämmittimen ensimmäisissä versioissa oli satunnaisia ohjelmistovikoja, joita ei luonnollisestikaan ollut "olemassa" mutta ajan kanssa nämä on siivottu pois ja näyttää siltä, että laite alkaa olemaan tuotantovalmis ja luotettava peli muutaman vuoden tuotannon jälkeen. Erityistä kiitosta saa täältä asennuspuolelta se, että aikaisempaan verrattuna laitteesta saa kuitattua alijännitteen tai liekintunnistuksen vikalukon pois ilman asennusliikkeen vierailua veneellä, tietenkin edellyttäen, että asiakas osaa sen itse tehdä sen. Kumminkin suositelemme, että asentaessa Eberspächer lämmittimiä käytetään asiantuntevaa lämmitinasennusliikettä, jolloin selvitään yleisimmistä asennusvirheistä ja laite toimii moitteetta. Yksi hauska knoppi asennukseen on, että polttoainepumppu kytketään eri päin kun vanhassa. Jos vanhan mallin mukaan vedät paikalleen, puhaltaa pumppu tankkiin ilmakuplia. Easystart pro ohjauspaneli on saanut risuja käyttäjiltä, jotka on kokeneet sen hieman monimutkaiseksi. Tämän kirjoittaja ei sitä allekirjoita, mutta ymmärrämme tuskan. Näyttö on pieni ja käyttölogiikka vaatii opettelua.
Asennussarjat
Eberspächer toimitetaan aina niin, että perus lämmitinlaatikossa on vain pelkkä lämmitin ja asennussarja myydään erikseen. Mahtavana lisänä on, että sama yleisasennussarja käy kaikkiin malleihin 2-6 kilowattiin aina sama. Eberi esitteli myöskin veneasennussarjan, jossa ensimmäistä kertaa historiassa ei tarvitse mainittavasti puristella mitään liittimiä paikalleen, vaan kaikki meneee naksahtamalla paikalleen (ellet sitten joudu asentamaan vanhan tilalle uutta) Me emme käytä tätä eberin omaa veneasennussarjaa, vaan kasaamme aina tapauskohtaisesti asennussarjan yleisasennussarjan ympärille. Eritoten pienempien mallien kanssa mukana toimitettava venepakoputki on suhteettoman iso pieniin veneisiin. Suuremmissa veneissä toki ongelmaa ei ole.
Loppukaneetti
Mielestämme Eberspächer Airtronicin uudet versiot on oikein kelpoja lämmititmiä ajoneuvokäyttöön luokassaan ja tarjoavat hankintahintaa vastaan luotettavia käyttötunteja pitkäksi aikaa. Pienet viilaukset tuotteesta on tehneet siitä entistä ehomman. Varaosat on suhteellisen järkevän hintaisia ja ylläpito aikaisempaankin verrattuna helppoa.
Venekäyttöön asennettaessa suositelemme pysähtymään hetkeksi vielä ennen hankintapäätöstä ja miettimään, olisiko veneisiin suunniteltu lämmitin kumminkin oikea vaihtoehto.