Raymarine sea talk on vuodesta 1989 asti käytetty protokolla, jota on käytetty Raytheon ja Raymarine tuotteissa todella pitkään Tämän protokollan kehitti Derek Fawcett niminen brittiläinen keksijä ja purjehtija, kehittäessään autopilotti ja purjehduusjärjestelmään Nautech yrityksessään. Raytheon osti yrityksen vuonna 1990 ja on siitä asti tukeutunut tähän protokollaan. Se oli aikaansa edellä tuolloin, kun muut käyttivät vielä NMEA 0183 protokollaa, jos sitäkään. Tämä väyläpohjainen protokolla mahdollisti useampien laitteiden liittämisen ja samalla virransyötön myös laitteille ainoastana kolmea johdinta käyttäen. Raymarine roikkui pitkään SeaTalk Protokollassa, eikä syyttää. Se oli varsin nopea, toimiva, vikasietoinen ja edullinen asentaa sekä valmistaa.
Alla kuva yleisesti käytetystä ST 60 sarjan tuuli-instrumentista, jossa etualalla näkyy vanhan mallin SeaTalk liitin.
Miten Muutan "vanhan SeaTalkin" uudeksi stng väyläksi?
Uudet, niin raymarine, kuin muutkaan laitteet eivät enää juttele vanhaa seatalkia, vaan Raymarine mailma käyttää uutta SeaTalk NG versiota, joka on pääosin sama kuin NMEA 2000, eroten ainoastaan liitininfrallaan ja joillain heidän merkkispesifisillä lausekkeillaan. Lisäksi raymarine StNg kaapelissa on viiden sijasta kuusi karvaa, johtuen, että sisällä kulkeva keltainen on varattu vielä vanhalle SeaTalkille.
Tarvitset tähän hommaan yksinkertaisuudessaaan Raymarine muunninsarjan E22158 (löytyy verkkokaupastamme
Tässä muunnisnsarjassa on keskellä keltainen liitin, joka on varattu omalle erikoiskaapelilleen, jonka toisessa päässä on sellainen kaareva vanhan mallin seaTalk liiitin ja toisessa päässä tosiaan se keltainen, joka menee liitinrimaan. Tämä kaapeli kytketään, mihin tahansa kohtaan vanhaa SeaTalk väylää.
Liitinrimaan kytketään siniset päätevastukset ja punamustalla piuhalla virta, ellei vanha seatalk syötä sitä rimaan jo entuudestaan.
Tämän jälkeen Valkoisissa liittimissä on SeaTalkng, eli NMEA 2000. Tästä voidaan jatkaa sitten laitteille tarpeen mukaan. Mikäli haluat laajentaa verkkoa, ota päätevastus päästä pois, ja pystyt jatkamaan sitä raymarine Stng verkkona, tai adapterilla kaksitonnisena.
HUOMIOI, että muunnos ei ole mekaaninen, vaan liitinrima on elektroninen protokollamuunnin, joka voi vaatia myös ohjelmapäivityksen toimiakseen. Tähän tarvitaan sitten raymarine yhteensopiva plotteri, jolla ohjelmisto päivitetään.
Tärkeitä huomautuksia!
#1 Jos E22158-muunninta käytetään vain pudotuslaitteena SeaTalk 1:n liittämiseen NMEA 2000:een, eikä se ole runkolinjan päässä tai rungossa, tulee riman päissä olla päätevastukset
#2 Jos E22158-muunnin on runkolinjan pää, kuten tässä näkyy, käytetään sinistä päätettä. Terminaattoreita käytetään vain runkolinjan kummassakin päässä! Tyhjiä drop-portteja varten voit käyttää Raymarine- sulkutulppia SeaTalk ng drop -porteissa tai NMEA 2000 -sulkutulppia suojaamaan NMEA 2000 -väylän käyttämättömiä tulevia laajennusportteja. Älä koskaan käytä drop porteissa sinisiä päätevastuksia
#3Vain kaksi terminaattoria sallitaan NMEA 2000 -verkossa. Yksi terminaattori molemmissa selkärangan päässä. Olemme nähneet tee-se-itse-asennuksia, joissa on käytetty lukuisia päätteitä, ja ei, järjestelmät eivät toimi oikein. Vain kaksi vastusta!!! (lue ohjeemme NMEA 2000 verkosta myös tästä blogista)
#4 Jos SeaTalk 1 -verkko oli jo päällä ja olet muodostamassa yhteyttä NMEA 2000 -verkkoon, jossa on jo virta, sinun on irrotettava SeaTalk 1 -verkon punainen virransyöttöjohto. Useiden virtalähteiden käyttö voi luoda maasilmukoita, jos niitä ei ole kytketty oikein.
Jos haluat muuntaa StNg verkon lopullisesti NMEA 2000 verkoksi, onnistuu se kätevästi laittamalla musta/sinisen kaapelin päähän kenttäliitettävän NMEA 2000 liittimen, jolla runkolinja muuttuu sitten NMEA 2000 väyläksi.
Esimerkki StNg ja SeaTalk väylän kytkennästä niin, että molempia laitteita on sekaisin