True


Autoterm Air ja Planar vikakoodit
Selvitä vika helposti

Autoterm Air 2D, Air 4D ja Planar 2D, sekä 44D vikakoodit ja vianhakuohjeita.

ENNEN KUIN TEET YHTÄÄN MITÄÄN, LUE LÄMMITTIMEN VIKAKOODI

Lämmityslaitteen toiminnan tai käyttöönoton aikana voi tulla erilaisia vikoja tai toimintahäiriöitä. Autoterm lämmittimet on varustettu mikroprosessoriohjatulla ohjainlaitteella, joka pystyy kertomaan käyttäjälleen toimintahäiriön syyt.  Arvaamalla ei pääse pitkälle edes lotossa. Katso mitä lämmitin haluaa kertoa sinulle, sen jälkeen olemme paljon viisaampia.

Karrikoidusti lämmittimessä on tasan kaksi vikaa. Jos se saa polttoainetta ja jos se saa sähköä, sen kuuluu toimita. Alla on listattu muutamia yleisimpiä vikoja.

Sähkönsaanti

Yksinkertaisesti suurin osa vioista johtuu siitä, että lämmittimen johdotuksessa on vikoja tai akku ei yksinkertaisesti anna riittävästi sähköä. Usein selvittämällä sähkönsyötön ja polttoaineen syötön alkaa vika selviämään.  Laite tarvitsee perille reilusti yli 12 volttia jännitettä. Se, että akku on vasta kaupasta ostettu, ei tarkoita, että akussa olisi virtaa ja se tulisi lämmittimelle perille saakka. Mittaa akun napajännite akulta ja  mittaa napajännite lämmittimeltä saakka. Tarkasta sähkön saanti vielä kerran.

Polttoaineen saanti

Toinen klassinen vika on, että ”polttoainepumppu ei nakuta, joten se on rikki” Tämä on täysin virheellinen kuvitelma. Lämmittimen itsediagnostiikka tutkii ensin kaikki muut toiminnot. Käyttöjännitteen, moottorin, termostaattiasetuksen, hehkutulpan jne. Jos nämä kaikki on kunnossa, käynnistyy lämmitysprosessi.

Jos vika on oikeasti polttoaineen saannissa, tulee sinun tarkastaa huolellisesti kaikki liitokset polttoainelinjassa. Tarkasta, että polttoaine on puhdasta ja oikean laatuista. Jos pumppu on jumissa, voit kokeilla napauttaa sitä meisselin päällä tai muulla vastaavalla kylkeen ja yrittää saada sen liikeelle. Polttoainepumpun toimintaa voi kokeilla syöttämällä sinne 12 voltin pulsseja. Pumppu on magneettiventtiili, kun se saa sähköä, mäntä vetää ylös, jos sähkö irrotetaan, jousi palauttaa alas. Huomioi, kulkeeko polttoaineputkessa ilmakuplia.

Ylikuumeneminen

Etenkin Autoterm Air4D (planar 44D) lämmittimen kanssa saattaa helposti tulla ylikuumenemisvika. Yleensä vika johtuu liian ahtaasta putkistosta, tai liian ahtaasta imuritilästä lämmittimen imuaukolla. Missään nimessä lämmittimen puhalluspäätä ei saa supistaa alle 90mm, sen tulee olla poikkipinnaltaan aina vähintään tuota luokkaa. Ensimmäinen haaara voidaan tarvittaessa supistaa kahteen 75mm:n ja siitä sitten tarpeen mukaan.

Seuraavilla sivuilla löydät luettelon vikakoodeista sekä ohjeistuksen niiden selvittämiseen. Kun olet selvittänyt omatoimisesti nämä kohdat ja et ole pääsyt asiassa eteenpäin, suosittelemme siinä tapauksesa ottamaan yhteyttä huoltoon.

Vikalukon poisto

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

Jos laite menee häiriölukitukseen, voi lukituksen poistaa yksinkertaisesti käyttämällä virtajohdon tai sulakkeet irti kolme kertaa peräkkäin odottaen välillä, että laite "herää henkiin" 

VikakoodiVian kuvausVian syySuositellut ratkaisut
01Lämmönvaihtimen ylikuumeneminenAnturi havaitsee yli 250 °C lämpötilan lämmönvaihtimessa1. Tarkista ilmavirran esteettömyys lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoista. 2. Tarkista tuulettimen kunto ja toiminta. 3. Vaihda tarvittaessa lämpötila-anturi. 4. Tarkista lämmönvaihdin. 5. Poista mahdolliset hiilikerrostumat lämmönvaihtimen sisäpuolelta.
02Imulämpötila-anturin mahdollinen ylikuumeneminenAnturi ylittää 55 °C lämpötilan, ei jäähdy riittävästi1. Varmista esteetön ilmavirtaus lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoissa. 2. Käynnistä lämmitin uudelleen. 3. Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa.
04 / 06Ohjausyksikössä viallinen lämpötila-anturiViallinen anturi, sijaitsee ohjausyksikössäVaihda ohjausyksikkö.
05Viallinen lämpötila-anturi (AIR-2D) tai liekinilmaisinAnturissa oikosulku tai avoin piiriTarkista anturi ja vaihda tarvittaessa.
07Ylikuumenemisanturin avoin piiriAnturissa vika tai liittimien hapettuminenTarkista anturin virtapiiri ja poista hapettumat liittimistä.
08Katso vikakoodi 29--
09Viallinen hehkutulppaOikosulku, avoin virtapiiri tai viallinen ohjausyksikkö1. Tarkista hehkutulppa ja vaihda tarvittaessa. 2. Tarkista ohjausyksikkö ja vaihda tarvittaessa.
10Ilmanpuhaltimen sähkömoottori ei nouse riittävään nopeuteenLisääntynyt kitka tai viallinen sähkömoottori1. Tarkista sähkömoottori ja korjaa vika. 2. Vaihda ilmanpuhallin tarvittaessa.
11Viallinen lämpötila-anturi (imuilma), vain AIR-8DMekaaninen vika tai koskettimien hapettuminenTarkista liitäntäjohtimet.
12Sammuminen, yli 30 V (24 V) tai yli 16 V (12 V) ylijänniteViallinen jännitteensäädin tai akku1. Tarkista akun koskettimet ja johdotus. 2. Tarkista ja lataa tai vaihda akku tarvittaessa.
13Lämmitin ei käynnisty – kaksi automaattista käynnistysyritystä epäonnistuiPolttoainesäiliö tyhjä tai polttoaine ei vastaa olosuhteita1. Täytä polttoainesäiliö. 2. Vaihda polttoaine tarvittaessa. 3. Tarkista polttoaineletkut ja polttoainepumpun kunto.
16Lämpötila-anturi ei jäähtynyt puhdistuksen aikanaAnturi ei jäähdy tarpeeksi ennen käynnistystä1. Varmista esteetön ilmavirtaus lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoissa. 2. Tarkista tuulettimen toiminta. 3. Vaihda anturi tarvittaessa.
17Viallinen polttoainepumppuJohdotuksessa oikosulku tai avoin piiriTarkista polttoainepumpun johdotus ja liittimet.
20Lämmitin ei käynnistyPalaneet sulakkeet johdinsarjoissa tai ohjausyksikön ja ohjaimen välinen yhteys katkennut1. Tarkista sulakkeet ja vaihda tarvittaessa. 2. Tarkista johdisarjojen liittimet ja poista hapettumat. 3. Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa.
27Moottori ei pyöriVaurioitunut laakeri, roottori tai vierasesineetTarkista sähkömoottorin ja ohjausyksikön liittimet ja johdot. Poista vika tarvittaessa.
28Moottori pyörii, mutta nopeutta ei säännelläViallinen sähkömoottorin ohjaustaulu tai lämmitinVaihda ilmanpuhallin.
29Leimahdusvika lämmittimen käytön aikanaRiittämätön polttoaineen syöttö tai viallinen polttoainepumppu/liekinilmaisin1. Tarkista polttoaineletkut ja -järjestelmä. 2. Tarkista palamisilman imu- ja poistoputki. 3. Tarkista polttoainepumpun toiminta ja tarvittaessa liekinilmaisin.
30Lämmitin ei käynnistyOhjaimen ja ohjausyksikön välinen yhteys puuttuu1. Tarkista johdisarjojen liittimet ja valkoinen johdin. 2. Poista hapettumat liittimistä. 3. Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa.
31Kuuman ilman ulostuloaukon lämpötila-anturin ylikuumeneminenKoskee vain AIR-8D-malliaTarkista lämpötila-anturi.
32Viallinen lämpötila-anturi ilmanottoaukossaKoskee vain AIR-8D-malliaTarkista liitäntäjohtimet ja anturi.
33Lämmitinohjain on tukossaYlikuumenemisvirhe toistuu kolme kertaaKatso ohjeet lämmittimen tukkeutumien avaamiseksi. Koskee vain AIR-8D-mallia
34Osien virheellinen asennusLämpötila-anturit väärissä paikoissaTarkista lämpötila-antureiden sijainnit.
35LiekkivikaSyöttöjännitteen häviöTarkista akku, johdotus. Koskee vain AIR-8D-mallia
36Liekinilmaisimen lämpötila on normaalia suurempiViallinen liekinilmaisin tai palotilan vakainTarkista liekinilmaisin ja palotila. Koskee vain AIR-8D-mallia
78Liekin tunnistus loppunut käytön aikanaIlmakupla polttoainejärjestelmässä tai viallinen polttoainepumppu/liekinilmaisinTarkista polttoaineletkut ja -järjestelmä. Koskee vain AIR-8D-mallia
Autoterm Air ja Planar vikakoodit
Oy Esco Ab, Mika Vanhala 28 marraskuuta, 2023
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin


Hcalory lämmittimen mittauksia
Runsaasti häkää ilmassa.

To install this Web App in your iPhone/iPad press and then Add to Home Screen.