True


Binar 5 ja Autoterm 5 vikakoodit
Selvitä vikakoodit lämmittimestä

Autoterm Flow5 ja Binar 5S vikakoodeja

ENNEN KUIN TEET YHTÄÄN MITÄÄN, LUE LÄMMITTIMEN VIKAKOODI

Lämmityslaitteen toiminnan tai käyttöönoton aikana voi tulla erilaisia vikoja tai toimintahäiriöitä. Autoterm lämmittimet on varustettu mikroprosessoriohjatulla ohjainlaitteella, joka pystyy kertomaan käyttäjälleen toimintahäiriön syyt.  Arvaamalla ei pääse pitkälle edes lotossa. Katso mitä lämmitin haluaa kertoa sinulle, sen jälkeen olemme paljon viisaampia.

Karrikoidusti lämmittimessä on tasan kaksi vikaa. Jos se saa polttoainetta ja jos se saa sähköä, sen kuuluu toimia. Alla on listattu muutamia yleisimpiä vikoja.

Sähkönsaanti

Yksinkertaisesti suurin osa vioista johtuu siitä, että lämmittimen johdotuksessa on vikoja tai akku ei yksinkertaisesti anna riittävästi sähköä. Usein selvittämällä sähkönsyötön ja polttoaineen syötön alkaa vika selviämään.  Laite tarvitsee perille reilusti yli 12 volttia jännitettä. Se, että akku on vasta kaupasta ostettu, ei tarkoita, että akussa olisi virtaa ja se tulisi lämmittimelle perille saakka. Mittaa akun napajännite akulta ja  mittaa napajännite lämmittimeltä saakka. Tarkasta sähkön saanti vielä kerran.

Polttoaineen saanti

Toinen klassinen vika on, että ”polttoainepumppu ei nakuta, joten se on rikki” Tämä on täysin virheellinen kuvitelma. Lämmittimen itsediagnostiikka tutkii ensin kaikki muut toiminnot. Käyttöjännitteen, moottorin, termostaattiasetuksen, hehkutulpan jne. Jos nämä kaikki on kunnossa, käynnistyy lämmitysprosessi.

Jos vika on oikeasti polttoaineen saannissa, tulee sinun tarkastaa huolellisesti kaikki liitokset polttoainelinjassa. Tarkasta, että polttoaine on puhdasta ja oikean laatuista. Jos pumppu on jumissa, voit kokeilla napauttaa sitä meisselin päällä tai muulla vastaavalla kylkeen ja yrittää saada sen liikeelle. Polttoainepumpun toimintaa voi kokeilla syöttämällä sinne 12 voltin pulsseja. Pumppu on magneettiventtiili, kun se saa sähköä, mäntä vetää ylös, jos sähkö irrotetaan, jousi palauttaa alas. Huomioi, kulkeeko polttoaineputkessa ilmakuplia.

Ylikuumeneminen

Vesilämmittimien putkistoissa voi olla ilmakuplia, jotka aiheuttavat ylikuumenemista, tai vesijärjestelmän venttiili estää veden kiertämisen. Tarkasta, että laitteen vesi kiertää hyvin. 

Jos laite menee vikalukkoon (37) saat sen purettua käyttämälllä sulakkeen kolme kertaa irti peräjälkeen välillä odottaen, että lämmitin herää henkiin. 

Seuraavilla sivuilla löydät luettelon vikakoodeista sekä ohjeistuksen niiden selvittämiseen. Kun olet selvittänyt omatoimisesti nämä kohdat ja et ole pääsyt asiassa eteenpäin, suosittelemme siinä tapauksesa ottamaan yhteyttä huoltoon.


Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.


VikakoodiVian kuvausVian syySuositellut vianmääritysmenetelmät
01Ylikuumeneminen (ylittynyt ylälämpötilaraja)Lämpötila yhden antureista ylittää 120ºC1. Tarkista koko nestekierto ilmakuplien varalta. 2. Tarkista pumppu. 3. Tarkista ylikuumenemisanturi ja lämpötila-anturi. 4. Tarkista jäähdytysneste nykyisissä ympäristölämpötiloissa.
03Lämpötila-anturi 1 vikaLyhyt tai avoin piiri sähköjohdotuksessaVaihda anturikokoonpano
04Lämpötila-anturi 2 vika--
05Liekinilmaisimen vikaOikosulku runkoon tai avoin piiri ilmaisimen johdotuksessaTarkista liekinilmaisin
06Ohjausyksikön lämpötila-anturin vikaAnturi on viallinen (sijaitsee ohjausyksikössä, ei vaihdettavissa)Vaihda ohjausyksikkö
09Hehkutulpan vikaOikosulku tai avoin piiri, ohjausyksikön vikaTarkista hehkutulppa. Tarkista ohjausyksikkö
10Ilmanpuhaltimen vika. Alennettu nopeusVierasesineet estävät siipien liikettä tai siivet osuvat ilmanpuhaltimen kanteenTarkista sähköjohdotus. Tarkista ilmanpuhallin likaantumisen varalta
12Sammutus ylijännitteen vuoksiSyöttöjännite on yli 16 VTarkista jännite ХS2-liittimestä lämmittimessä. Tarkista sulakkeet, akku, ajoneuvon jännitteensäädin ja syöttöjohdotus
13Kaikki käynnistysyritykset epäonnistuneetSytytys epäonnistuu (kahden yrityksen jälkeen)Tarkista polttoainelinja, polttoainepumppu ja ilmanpuhallin. Tarkista poistoputki. Tarkista palotila, puhdista sytytystulpan reikä tarvittaessa
14PumppuvikaNykyisen johtimen lyhyt tai avoin piiriTarkista pumpun johdot lyhyen tai avoimen piirin varalta; tarkista pumppu. Puhdista pumpun pumppausosat
15Sammutus alijännitteen vuoksiSyöttöjännite on alle 10 VTarkista jännite ХS2-liittimestä lämmittimessä. Tarkista sulakkeet, akku, ajoneuvon jännitteensäädin ja syöttöjohdotus
16Tuuletusaika ylittynytLiekinilmaisin ei jäähdy purkautumisen aikana riittävästiTarkista ilmanotto ja kaasuputki. Tarkista liekinilmaisin; vaihda tarvittaessa
17Polttoainepumpun vika (oikosulku)Oikosulku polttoainepumpun johdotuksessaTarkista polttoainepumppu
20Ei kommunikointia ohjausyksikön ja ohjauspaneelin välilläLyhyt tai avoin piiri nestekiertimen ja ohjauspaneelin välilläTarkista 5 A sulake. Tarkista piirit ja liittimet
27Vian kuvausVian syySuositellut vianmääritysmenetelmät
21Liekin sammutus "ESILÄMMITYS" tilassaHuonot olosuhteet palamiselle. Polttoaineen/ilmaseoksen puute, lämmönvaihdin likaantunut, poistoputki tukossaTarkista ilmanotto, kaasuputki ja polttoaineen syöttö, korjaa viat ja vaihda tarvittaessa polttoainepumppu ja liekinilmaisin
22Polttoainepumpun vika (avoin piiri)Avoimen piiri polttoainepumpun johdotuksessaTarkista polttoainepumppu
24Yhden antureista osoittaa nopeaa lämpötilan muutostaMahdollinen ylikuumeneminen lämpötila-anturin lähellä huonon jäähdytyksen vuoksi1. Tarkista koko nestekierto ilmakuplien varalta. 2. Tarkista pumppu. 3. Tarkista ylikuumenemisanturi ja lämpötila-anturi. 4. Tarkista jäähdytysneste nykyisissä ympäristölämpötiloissa.
25Jäähdytysneste kuumenee liian nopeastiNestelämmitin menee jäähdytystilaan kolme kertaa yhdessä jaksossa alle 6 minuutissa-
27Paloilmanpuhaltimen vikaMoottori ei pyöri (liike saattaa olla estynyt)Tarkista polttoainejärjestelmä. Tarkista polttoainelinjan kiristimien tiukkuus, polttoainelinjan tiivistys ja polttoainepumpun suuttimen tiiviste sekä polttoainepumpun kapasiteetti
28Paloilmanpuhaltimen vikaMoottori pyörii hallitsemattomasti (mahdollinen vika 5 V:n virransyötössä ohjausyksikölle)-
29Kaikki sytytysyritykset epäonnistuivat nestekiertimen ollessa käytössäSytytysyrityksiä on yritetty yli neljä kertaaTarkista polttoainelinja. Tarkista polttoainelinjan kiristimien tiukkuus, polttoainelinjan tiivistys ja polttoainepumpun suuttimen tiiviste sekä polttoainepumpun kapasiteetti
30Liekin sammutus palotilassa jännitepudotuksen vuoksiIlmanpuhallin pysähtyy, kun ajoneuvon jännite laskeeTarkista akku ja johdotus. (Jännitteen lasku voi johtua sähkökäynnistimen pitkäaikaisesta käytöstä.)
37Lämmitin on lukittuVikakoodi 13 ilmenee kolme kertaa peräkkäinEtsi ja poista vian syy. avaa lämmitin käyttämällä sulake 3x irti
50Ei kommunikointia ohjauspaneelin ja reitittimen välilläLyhyt tai avoin piiri johdotuksessaTarkista 5 A sulake. Tarkista piirit ja liittimet
78Liekin sammutusLiekin sammutus toiminnassa. Informaatiovaroitus (ei kriittinen vika)Ilmenee käyttäjälle tiedoksi. Tarkista polttoainelinjan kiristimien tiukkuus, polttoainelinjan tiivistys ja polttoainepumpun suuttimen tiiviste.
Binar 5 ja Autoterm 5 vikakoodit
Oy Esco Ab, Mika Vanhala 28 marraskuuta, 2023
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin


Autoterm Air ja Planar vikakoodit
Selvitä vika helposti

To install this Web App in your iPhone/iPad press and then Add to Home Screen.